Duncan de oorwurm
Alfred Vos - 21 mei 2019
Terwijl in Tel-Aviv de stofwolken van het Eurovisie Songfestival langzaam nederdalen in de Israëlische woestijn, probeer ik na deze, voor Nederland zo succesvolle editie van het liedjesfestijn de draad weer op te pakken. En dat lukt maar mondjesmaat. Als luisteraar van NPO Radio 2 heb ik in de aanloop naar de 'Champions League van de wanstaltigheid' meer over het songfestival gehoord dan me lief is. Al vanaf de premiere van 'onze' inzending, vertolkt door Duncan Laurence in het Amsterdamse salonprogramma De Wereld Draait Door, heeft het lied Arcade zich genesteld in een leegstaand gedeelte van mijn hersenen, alwaar het zich sindsdien als een linkse kraker hardnekkig blijft manifesteren.
A broken heart is all that’s left / I’m still fixing all the cracks
Een oorwurm heet dat. Een liedje dat een dag of langer ongevraagd in je hoofd blijft galmen en je tot vervelens toe blijft lastigvallen. Hoe leuk je het stukje muziek ook vindt. Negen van de tien mensen hebben er regelmatig last van, waarbij het bij een kleine groep zelfs concentratieproblemen oplevert. Met het stuck song syndrome (het vastgeklonken-liedjes-syndroom) krijgt het verschijnsel dan zelfs een officiële naam.
Silence ringing inside my head / Please carry me carry me carry me home
Bij verminderde concentratie ga je al snel een beetje online rondsnuffelen. En om het nuttige met het aangename te verenigen ben ik op zoek gegaan naar meer informatie over de oorwurm en vooral over hoe je er weer vanaf komt. Een ander liedje opzetten was de eerste tip die ik tegenkwam in een artikel van de Volkskrant over dit fenomeen. Overdag wel praktisch in te vullen maar 's nachts funest voor de nachtrust van je partner. Als tweede tip in hetzelfde artikel werd het zingen van een langzaam lied aangedragen. Hiervoor werd het Wilhelmus als voorbeeld genoemd. Het was een mooie gelegenheid om alle 15 coupletten eens grondig door te nemen maar uiteindelijk niet grondig genoeg. Al snel werd de tijdelijke rust overstemd door Duncan vanuit zijn kraakpand in mijn bovenkamer. De derde tip was om de betreffende oorwurm helemaal tot het einde uit te zingen. Dat werd helemaal een feest in de kop. Duncan nodigde al zijn vriendjes uit en ze zijn tot op heden onvermoeibaar aan het fuiven geslagen zoals ze dat alleen in songfestivalkringen doen. Uiteraard met Arcade op repeat.
I don’t need your games, game over / Get me off this rollercoaster
Helaas heeft geen van de tips geleid tot ontruiming en stilte en lalt Duncan er nog steeds lustig op los in mijn hoofd. Uiteindelijk zal het wel slijten of misschien is acceptatie wel de oplossing. Net als bij een kind dat pas ophoudt met klieren als je er niet meer op reageert.
All I know, all I know / Loving you is a losing game
Ondertussen denk ik, schakelend tussen BNR radio en mijn Duncan-vrije Spotify playlist, aan de speciale ruimte in ons brein voor reclame. In tegenstelling tot de oorwurm zijn er op dat gebied wel interessante studies gedaan. Wat raakt ons, wat beklijft, welke kleur, geur en ja, welke muziek geeft je bedrijf de juiste uitstraling?
Altijd weer een gezellig moment  /Met de lekkerste koffie die je kent
Een afspraak is zo gemaakt, laten we het erover hebben in een 100% Duncan-vrije omgeving. Het Oranjehuis geeft je merk spierballen!
alfred@hetoranjehuis.nl of bel 0183 404 666

De food-burnout, heb jij hem al?
Alfred Vos - 29 maart 2019
De (social) media staan er vol mee, een oneindige stroom aan zelfbenoemde voedselgoeroes die stuk voor stuk het licht hebben uitgevonden op het gebied van gezond eten. Elke dag strooien zij met lactose-nijd en glutengevaar en promoten zij gedroogd onkruid en klei alsof joúw leven ervan afhangt. Ongefundeerd prediken powerfoodies ieder hun eigen voedselgeloof en garanderen zij je enge ziektes als je teveel van lékker eten houdt en niet heel snel aan een spelt-diëet begint.
Ok, denk je dan. Dan neem ik zo nu en dan een smoothie! Je gooit een keur aan groente en fruit in een speciaal daarvoor aangeschafte blender en slurpt dat smakelijk naar binnen. FOUT! Zegt de eetprofeet, de blender is een vitaminemoordenaar! De mesjes in de blender verwoesten niet alleen je bananen, kiwi's, spinazie en goijabessen maar ook het gehele vitamine-alfabet. Hetzelfde met een lekker sneetje vers, bruin brood met zo'n knapperige korst. BEN JE WEL GOED BIJ JE HOOFD! roept de melkzuurmessias geschokt, voor je het weet heb je glycatie op celniveau en hangt je huid er voor het oogstseizoen van de quinoaplant bij als een gedroogde dadel!
Met de huidige food-idioterie kun je er natuurlijk op wachten dat het spreekuur bij de huisarts spoedig volloopt met food-burnouts of voedseldepressies. Gezonde mensen die het gewoon niet meer weten. Wat is nu gezond? En is dat morgen ook nog zo? Want, wat de ene 'deskunige' vandaag roept, is de volgende dag weer naar de groenbak verwezen. Hoog tijd voor bezinning.
Iedereen die een beetje logisch nadenkt, weet dat teveel snoepen niet goed voor je is. Dat geldt ook voor teveel bezoekjes aan de snackbar, teveel biertjes en teveel Châteauneuf-du-Pape-jes (hoewel de meningen over die laatste misschien wat verdeeld zijn).
Ik ga hier geen voedselevangelie verkondigen maar ik weet wel dat iedereen blij wordt als je van tijd tot tijd geniet van de dingen die je lekker vindt. Wanneer je bij het nuttigen van een frikandelletje-mayo stress ervaart omdat je in je hoofd de belerende foodievinger ziet is dat ongezonder dan je ene genotsmomentje. Vind ik. Daarom zou het goed zijn als er een voedselverlosser opstaat die relativeert en nuanceert en die zegt dat je tijdens je maaltijden niet altijd aan je metabolisme hoeft te denken. Dat je niets fout doet als je op z'n tijd met je ogen dicht kunt genieten van een bolletje chocolade-ijs mét slagroom. 
Hetzelfde geldt voor marketing. Zet je doelgroep niet ongewild op diëet maar laat ze genieten van je product of merk. Geef er een smakelijke draai aan voorkom dat je belerend overkomt.
Marketingrecept op maat
Het Oranjehuis Beeldbepalers gaat samen met jou aan de slag met je merk en stemt je uitingen naadloos af op je klant, gast, lezer, luisteraar, kijker, leerling, kiezer, enzovoort. Elke vorm van communicatie wordt op creatieve wijze bedacht en verzorgd. Spannend, met een knipoog en altijd recht op de doelgroep af.

Voorkom een marketing-burnout en bel 0183-404666 of stuur een e-mail naar alfred@hetoranjehuis.nl voor een afspraak.
Pepernoten en eieren voor Pasen
Alfred Vos - 7 maart 2019
Nog anderhalve maand te gaan en het is weer pasen. De paaseitjes liggen al sinds de jaarwisseling in de schappen en veel mensen kunnen daarom nu al geen paasei meer zien. En na pasen is het natuurlijk wachten op de eerste pepernoten. Alsof er maar twee seizoenen bestaan…
Wie wil er na een copieus december, vol van goede voornemens geconfronteerd worden met chocolade paasopluisteringen? Of tijdens het bbq-seizoen pepernoten eten? Natuurlijk zijn er liefhebbers maar de meerderheid van de consument vindt het prima als deze lekkernijen een week of vier voor het betreffende feest hun opwachting maken. 
Een dergelijke opoffering levert veel ruimte op. En deze kun je opvullen met artikelen en producten die op dat moment wél aanspreken. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor paaseieren en pepernoten maar ook voor jouw product of merk. Breng het aan de man op het juiste moment en op een effectieve manier.
Het Oranjehuis Beeldbepalers gaat samen met jou aan de slag met je merk en stemt je uitingen naadloos af op je klant, gast, lezer, luisteraar, kijker, leerling, kiezer, enzovoort. Elke vorm van communicatie wordt op creatieve wijze bedacht en verzorgd. Spannend, met een knipoog en altijd recht op de doelgroep af.
Wil je niet langer met je eieren na pasen komen en samen op zoek gaan naar het ei van Columbus? Bel dan 0183-404666 of mail naar alfred@hetoranjehuis.nl
(Ver)bouw je merk
Alfred Vos - 28 november 2018
Bijna! Nog een paar klusjes en dan hebben wij er thuis een rigoureuze verbouwing opzitten. Nog wat schilderwerk, plintjes en herinrichten met nieuwe spulletjes en we zijn klaar. Dankzij de prachtige zomer en onze mantra ‘we hebben intens genoten van onze verbouwing’ zijn we er zonder kleerscheuren vanaf gekomen en kunnen mijn lieftallige en ik nog steeds samen door één deur. We zijn ontzettend blij met het eindresultaat, én niet geheel onbelangrijk, onze vijf pubers ‘kunnen er ook mee leven.’
Merken worden ook verbouwd. Drastisch of subtiel maar altijd om het béter te maken. Voldoet het nog aan het tijdsbeeld? Sluit het nog aan bij je doelgroep? Past het nog bij je product of dienst? Is het nog steeds het plaatje dat je voor ogen had? Allemaal vragen waarop je de antwoorden mischien wel weet maar waar je wel wat hulp bij kan gebruiken van een ‘architect en/of aannemer’. Deze hebben kennis van zaken, geven handige tips en kunnen samen met jouw wensen je merk aanscherpen zodat het weer helemaal voldoet aan je eisen en klaar is voor de toekomst. 

Het Oranjehuis bouwt of verbouwt jouw merk. Wij zetten jouw product of dienst spannend, opvallend, met een knipoog maar altijd doeltreffend in de markt. Met creatieve kennis, beeld, woord en bytes maken we je merk sterk. 
 
Hoe kan Het Oranjehuis jouw merk optimaliseren?
Om een goed antwoord op deze vraag te kunnen geven, nodig ik je uit voor een vrijblijvend, persoonlijk gesprek aan mijn tekentafel. Wie weet wat voor moois we samen kunnen bouwen! De koffie staat klaar.
We prakkeseren en crealiseren wat af bij Het Oranjehuis. Soms denken we dat onze overdenkingen de moeite waard en nuttig zijn om te delen. Wil je deze overpeinzingen ook ontvangen? Schrijf je dan in voor deze mailinglijst en je ontvangt heel af en toe op onregelmatige tijden een mailtje. Geen zorgen, we gaan je niet platspammen en als het niks voor je is, schrijf je gewoon weer uit.